Charon ناقل الارواح الي العالم الاخر

2 يوليو 2010


ابن آلهة الليل كانت مهمته نقل الأرواح الميتة من بلاد الحياة العاليا إلى البلاد السفلى عن طريق نهر Styx حيث ارتبط اسم النهر باسمه " باسم Charon " وكانت التقاليد اليونان القدماء يضعون قطع معدنية تحت السنة المتوفين كأجرة ل Charon على نقلهم إلى البلاد السفلى .


12 التعليقات:

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

O_o

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

نعم؟؟؟؟

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

عاوزة ايه ياحاجة؟؟؟
انتي مش خلصتي امتحانات؟؟

عايشه لنفسي يقول...

هو كلامى مش عاجبكم ولا ايه
ابو علي انا وريمو لسه مخلصين حدد بتكلم مين فينا ياحسب الله

كده ياريمو مش عجبك كلام صبحتك :( اخث عليكى

ياجماعه دى مجرد اسطورة مش هنخسر بعض علي اسطورة تافهه :)

ماجد العياطي يقول...

سبحان الله

هو ده عزرائيل بتاعهم

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

اكيد بكلمك انتي...
لما احب اغلس علي ريمو هروح عندها...
انا هنا بغلس عليكي انتي... وش بيطلع لسانه..

عايشه لنفسي يقول...

استاذ ماجد
منورنى
بارك ليا انا خلصت امتحانات

بس عزرائيل بتاعهم بياخد فلوس
بتاعنا احسن "هو هيبقي موت وخراب بيوت"

عايشه لنفسي يقول...

ابوعلي
انا عملتلك حاجه ياكابتن
انا في حالي قاعده في مدونتى وسط عفاريتى واساطيرى كافيه خيرى شري
ومين يستجري يغلس عليا ولا علي ريمو
دا انا سكينه وريمو ريا
اللى بيرخم ويغلس علينا اخرته وحشه
خد بااااااااااااااااااااالك

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

هههههههههههههههههههههههه
لا مبخفش.... نيهاهاهاهانيهاهاهاهانيهاهاهاها...

سمع هوص (Abo 3li) يقول...

واشمعنا انتي سكينة مش ريا!!؟؟

عايشه لنفسي يقول...

انت اللى جبته لنفسك
استنى بقي نشوف انا وريمو هنعمل معاك ايه
انا مبحبش الدم فهى هتدبح اما انا هستنى النفخ
انا احب انفخ
ريمو ريا
انا ساسو يبقي سكينه

أع ـقل مـ ج ـنـونــة يقول...

مين بيجيب سيرة الدم :D

إرسال تعليق